Werken met Instagram Insight: bekijk jij jouw statistieken?


Het actief posten zit nu in je systeem, maar de statistieken lezen van de app is misschien nieuw voor je. Je kan inspelen op de cijfers van Instagram Insight. Ik ga je vertellen hoe Instagram Insights werkt, welke statistieken belangrijk zijn om in de gaten te houden en hoe je dit inzet om voor groei te zorgen.


Instagram Insights zijn de statistieken die Instagram beschikbaar stelt. Deze functie is alleen beschikbaar voor bedrijfsprofielen. Heb je dit niet? Zet hem dan om als bedrijfsprofiel om deze statistieken te kunnen lezen. De statistieken zijn nu heel recent veranderd, waarbij je een overzicht krijgt van de afgelopen 7 dagen. Dit is ingedeeld in: overzicht, bereikte accounts, interactie met inhoud, en totaal aantal volgers. Je kunt op twee manieren naar de statistieken kijken: je accountactiviteit en je berichtenactiviteit. Klinkt dit nog ingewikkeld? Ik ga alle statistieken bij langs.




Het overzicht

Je begint je statistieken met het overzicht waar de categorieën over vallen. Zo kan je ook gelijk zien per categorie of je in percentages omhoog of naar beneden gaat.


Met je statistieken kun je daadwerkelijk zien welke content goed werkt bij je doelgroep.


Bereikte accounts

Vanuit je bereikte accounts zie je een duidelijk overzicht op welke dagen je het beste scoort. Ik scoor enorm veel op zondag. Je kunt je dan gelijk afvragen hoe dit komt. Bij mij is dit verklaarbaar. Op zondag heb ik meer tijd om op Instagram te zitten en nieuwe accounts te ontdekken. Onder de bereikte accounts, vind je de accountactiviteit. Hier is heel duidelijk te zien hoeveel mensen je profiel hebben bezocht én hoeveel daadwerkelijk naar je link in je bio gaan. Bij mij is dit mijn website. Dit brengt mij gelijk naar het volgende: gebruik áltijd een link die je beheert, en geen Linktree. Dit heb je namelijk zelf niet in beheer. Onder het accountactiviteit vind jij je berichtenactiviteit + stories. Dit onderdeel vind ik onwijs belangrijk. Met deze statistiek kun je daadwerkelijk zien welke content goed werkt bij je doelgroep. Daarop kan jij weer je contentstrategie op aanpassen. Wat aan mijn statistieken heel duidelijk naar voren komt, zijn persoonlijke verhalen en successen. Hier ga ik dan ook op inspelen met mijn content strategie.


Interactie met inhoud

Deze statistieken meten de totale interacties voor je berichten, stories en eventuele IGTV-video's. In deze statistieken zie je dat dit heel duidelijk weer ingedeeld is in posts en stories. Deze week heb ik 630 likes gekregen met gemiddeld 3 posts per week. Dit vind ik een goede score. Daarvan heeft de helft ook een comment achtergelaten. Mijn stories zijn deze week laag in de interacties. Dit komt omdat ik weinig heb gewerkt met een vraag, een sticker of een poll. Er is dus een verklaring voor deze cijfers. Het is goed om elke week bij te houden wat je plaatst op je tijdlijn en in je 24-uurs stories.

Totaal aantal volgers

Deze statistieken helpen je bij het controleren hoe je doelgroep groeit in de afgelopen 7 dagen. In deze volgerspecificatie kan je jouw groei goed bijhouden. Hoeveel nieuwe volgers heb je de afgelopen dagen ontvangen en hoeveel hebben jouw kanaal (helaas) verlaten. Ook zie je de leeftijd, woonplaats en het geslacht van deze volgers. Dit zijn statistieken waar jij op kan targeten wanneer je een advertentie gaat opbouwen. Mijn doelgroep heb ik heel duidelijk in beeld: vrouwelijke ondernemers in de leeftijd van 25 - 34 in Nederland.


Maar wat is nou écht relevant om in de gaten te houden?

Leuk, je weet nu hoe de statistieken zijn ingedeeld maar wat ga je daadwerkelijk in de gaten houden? Ik vind de statistieken iets waar je wekelijks op moet reflecteren. De nieuwe update waarbij je alleen de laatste 7 dagen kan zien, geeft je al de handvaten om hierop te gaan reflecteren.


Je bereikte accounts per posts laat heel duidelijk zien wat jouw doelgroep wilt zien. Vaak hebben de berichten iets met elkaar gemeen. In mijn geval was dit een persoonlijke post. Je kunt vanuit deze statistieken een contentstrategie maken waarbij je deze content vaker gaat laten zien.


Interactie met inhoud zorgt ervoor dat je duidelijkheid krijgt in je interactie met je volgers. Een heel belangrijk onderdeel om in de gaten te houden. Je kunt hierop inspelen wanneer je een week minder interactie zorgt. Bijvoorbeeld door een post af te sluiten met een vraag, waarop jij je doelgroep tot actie zet. Maar je kunt ook denken aan een story waarbij je een poll maakt wat je invult.


Succes met je statistieken. Heb je nog een vraag, of heb je hulp nodig bij het maken van een strategie aan de hand van de statistieken? Stuur mij een berichtje.

Meer blogposts