Je dienstenpagina op je website optimaliseren: ik vertel je hoe.

Bijgewerkt: sep 8


Hoevaak ben jij jouw website aan het verbeteren? Een website is nooit af. Websites kun je altijd doorlopend blijven optimaliseren. Wat dacht je van nieuwe content of een nieuwe dienst? Jij moet jouw bezoeker nog meer verleiden dan je concurrent. Eén van de pagina's waar ik het vaak zie misgaan, is je dienstenpagina. Dit is onwijs belangrijk onderdeel die ik op veel websites niet overzichtelijk zie terugkomen. Ik geef je een aantal tips om jouw dienstenpagina overzichtelijk en vooral verleidelijk te maken voor een bezoeker.


Wist jij dat bezoekers van websites hier juist behoefte aan hebben?

De hoeveelheid diensten die worden aangeboden op een website hebben invloed op het gedrag van een bezoeker die jouw website bezoekt. De bezoeker die mogelijk een potentiële klant kan worden, is namelijk op zoek naar een bepaalde oplossing voor zijn probleem. Wanneer je dienstenpagina te uitgebreid is, wordt het voor de bezoeker lastiger om te bepalen welke dienst het beste bij hem past. Deze bezoeker is vooral op zoek naar erkenning en vooral herkenning van zijn probleem. Dit probleem wil hij graag opgelost hebben door jouw duidelijkheid op die jij biedt op jouw website.


Je dienstenpagina als navigatie

Jouw website is dus eigenlijk een navigatie naar het zoeken naar een oplossing. De bezoeker wil dus op je website begeleid worden naar de oplossing. Een goede website laat een potentiële klant niet aan z’n lot over, maar heeft een duidelijk overzicht waarbij het hem of haar helpt om bij de oplossing te komen. Maar hoe maak je een dienstenpagina aantrekkelijk? Ik geef je een aantal tips.


1. Maak gebruik van visuals

Zoals je kan zien op mijn dienstenpagina maak ik gebruik van illustraties die mijn diensten weergeven. Dit is een aantrekkelijk geheel waarbij het met de illustratie ook duidelijk is wat ik aanbied. Je kunt dit ook doen door middel van een afbeelding. Het hoeft niet altijd een illustratie te zijn.


2. Het rangschikken van je diensten

Denk ook goed na over de structuur van deze pagina, hoe deel je jouw diensten in? Er zijn een aantal standaarden in websites die bezoekers gewend zijn te gebruiken. Zo zie je vaak een logo linksboven de pagina, een hyperlink die een afwijkende kleur is en natuurlijk de menubalk aan de bovenkant. Zo is het ook belangrijk om te kijken naar jouw diensten die je rangschikt. Wat is je main project op je website? Dit bied je ook het duidelijkst aan.


3. Maak gebruik van 'above the fold'.

Als jij op een website zit bekijk je het eerste deel van de webpagina. Wanneer dit een verleidelijke indruk geeft, gaat de bezoeker pas naar onder scrollen. Dit noemen we de 'above the fold'. Een bezoeker bepaalt in een oogopslag of hij/zij op jouw dienstenpagina blijft. Daarom moet de belangrijkste informatie of informatie waar je de bezoeker mee wilt verleiden.


Funny fact: Above the fold komt uit een krantenterm. Wanneer je de krant vouwt, moeten de belangrijkste krantenkoppen bovenaan staan.



Meer blogposts