3 redenen waarom je content je doelgroep niet raakt


Wiegen jouw captions je doelgroep in slaap? En raakt je content je doelgroep niet? Vraag jij je nog steeds af waarom je posts zo weinig interactie oplevert? Je weet dat je educatieve content goed in elkaar zit. Er is slechts één klein probleempje ...


Je content raakt je doelgroep niet

Niemand bemoeit zich ermee. Je deelt veel waardevolle informatie maar de interactie op je berichten is gewoon ruk. Het is belangrijk om een emotionele connectie aan te gaan met je doelgroep. Emoties beïnvloeden en bepalen in grote mate onze keuzes. Met het kopen van een product of het kiezen van een merk is dit ook het geval.


Laat ik zeggen dat het misschien niet het probleem is wat jij zegt. Het is HOE je het zegt. En je vraagt je natuurlijk af, hoe kan dit gebeuren. Maar vooral - wat kun je eraan doen? Lees de drie redenen en pas je content hierop aan.


Je titel is niet aantrekkelijk

Je titel heeft een "scroll-stop" nodig. Op Instagram moet je met een preview van 20 tekens je kijkers zien te overtuigen om op de "lees-meer" knop bij je caption te klikken. Dit betekent dat je de meest boeiende titel als eerste moet plaatsen. Dit zijn de 20 tekens die ervoor moeten zorgen dat ze stoppen met scrollen. De eerste woorden die ze lezen.


Je titel moet triggeren. Dit kun je doen door een interessante vragende titel te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan de pijnpunten, uitdagingen of verlangens van je doelgroep. Wat voor oplossing kan je bieden voor je doelgroep? Je kunt dit in een vragende zin omschrijven zoals: "Hoe maak je een goede Instagram post?”


Een paar voorbeelden van krachtige woorden die je kunt gebruiken in je titel:

  • nu / direct

  • jij/ jouw

  • gratis

  • geheim

  • handig

  • beste

  • nieuw

  • populair

  • origineel

  • succes

  • slimmer

  • tips

  • belangrijk

  • gegarandeerd

Vergeet niet om relevante zoekwoorden te verwerken in je tekst. Als je dit niet doet dan is de kans namelijk klein dat je tekst goed gevonden wordt. Verwerk daarom in ieder geval het belangrijkste zoekwoord in je titel. Ik zorg er altijd voor dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de titel van een blog bijvoorbeeld.


Het is niet gemakkelijk om te consumeren

Lange teksten kunnen bijna niet zonder witruimte. Instagram maakt het je niet makkelijk om paragrafen te maken. Kleine life hack: kopieer de spaties tussen deze haakjes (⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀) en gebruik die aan het einde van een paragraaf.


Wist je dat hoe langer je tekst is op Instagram, hoe langer je volgers de tijd zullen nemen om je post te lezen en hoe beter dit uiteindelijk is voor het bereik van je post?

Wat wel belangrijk is bij lange captions op Instagram, is je opmaak. Natuurlijk kun je een beetje spelen met de mogelijkheden die je hebt in de app zelf:

  • Start met een korte inleiding in hoofdletters, gebruik daarvoor hooguit een paar woorden en sluit die ‘titel’ af met twee dubbele punten of dubbele strepen of backslashes;

  • Gebruik de tekens van het toetsenbord om meer op te vallen of je tekst beter op te maken,;zoals streepjes en sterretjes;

  • Maak gebruik van emoji om de tekst te doorbreken.


"Teveel" informatie zenden

Het laatste wat je wilt doen, is je lezers overweldigen door te veel in één bericht te plaatsen. Streef ernaar om dingen eenvoudig, bruikbaar en 'to the point' te houden. Veel bedrijven zetten Instagram in om alleen maar te zenden naar de doelgroep. Wanneer je hard genoeg roept tegen zoveel mogelijk mensen, levert dit niet altijd klanten op. Ze zien je waarschijnlijk als een digitale reclamefolder.


Over het algemeen zitten mensen op social media om te connecten met anderen. Zorg voor die connectie én praat dan over het promoten van je diensten.


Eén van deze drie redenen, of misschien wel alle drie, hebben je weerhouden van het bereiken van je doelgroep. Als jij van je passie je werk wilt maken, blijf dan altijd streven naar deze toekomst. Durf te oefenen met diverse contentvormen om te kijken wat goed scoort bij je doelgroep. Maak een planning waarbij je content zend, maar ook ontvangt van je doelgroep. Go for it!